Laman

Manfaat Tentang Memakai Jilbab

manfaat memakai jilbab
Memakai tudung diwajibkan kepada setiap peribadi wanita muslimah. Ini merupakan sebuah identiti pembeda antara wanita muslim yang mengaku beriman. Sejatinya ini merupakan sebuah bentuk ibadah akan kepatuhan kita terhadap Sang Khalik. Dan untuk memudahkan wanita muslimah mendapatkan tudung dan aksesorinya maka hadirlah grosir jilbab murah.

Wanita itu, darjatnya lebih mulia daripada laki-laki. Wanita itu, sangat dijaga kemuliaannya oleh Allah. Namun, yang terjadi pada zaman ini adalah wanita banyak yang tidak mempergunakan kemuliaannya dengan optimum. Wanita itu mulia sahabatku. Lihatlah! Perintah Allah yang diwahyukan kepada Nabi:
"Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin:" Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka. "Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, kerana itu mereka tidak di ganggu. Dan Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. "(Al Ahzab: 59)

Cuba lihat, Allah telah memberikan kepada kita, para muslimah. Agar memakai tudung, benar apa yang dikatakan oleh firman-Nya. "Supaya mereka lebih mudah untuk dikenal" Sahabat pernah lihat seseorang yang memakai tudung panjang? Biasanya muslimah yang bertudung panjang itu lebih mudah dikenali. Lihat, misalnya ada seorang muslimah bertudung panjang berkumpul bersama banyak muslimah yang berkerudungnya lebih pendek. Jadi, muslimah yang bertudung pasti lebih dikenali daripada muslimah yang disekelilingnya itu. Iya bukan? Iyalah. Toh kan beza sendirian!


Pernah gak sih kamu. Ya, sahabatku. Saudara muslimah. Pernahkah bertanya-tanya dalam hati diri sendiri, "Kenapa sih? Perempuan yang itu pakai tudungnya puanjannngg.? ", Pernah tidak terucap dalam hati seperti itu? Sepertinya pernah. Indah dulu pun juga begitu kok sahabat. Tapi, tahukah engkau banyak muslimah juga kok yang pakai tudungnya panjang sampai ke bawah-bawah. Tahu tidak alasannya?

Tak usah panjang lebar untuk menjelaskan alasannya. Cukup dengan firman-Nya:
"Katakanlah kepada wanita yang beriman:" Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera -putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita ... "(An-Nur: 31).

Tahukan sahabat? Bererti kalau kita pakai tudung harus menghulurkannya. Lebih baik lagi jika lebih panjang dari dada. Oke, kalau sahabat masih ragu. Fikirkan lagi, ini perintah Allah. Ini bukan hadith. Ini adalah ayat Al-Quran. Kalau ini hadis, masih ada ruang kalau mau diragukan. Kerana sekarang banyak hadis palsu. Dan kita harus tau perawi hadithnya dan azbabul wurudnya. Lalu tata bahasa arab yang bagus. Tapi, ini ayat al-qur'an sahabat. Masihkah sahabat ragu untuk taat?
Memang tak mudah untuk menjadi "Jilbabers" yang jilbabnya panjang. Atau sampai-sampai memakai cadar. haduh! Malah dikira pengganas ya, kalau pakai purdah. Hmm, okelah. Sahabat muslimah, kita banyak pada topik. Tapi bagaimanapun kita harus boleh menjadi seorang muslim yang "Sami'na wa at'thona" (kami dengar dan kami taat)!

Beberapa keuntungan / faedah / keuntungan kita memakai hijab (tudung):

Dilindungi dari sengatan panas matahari.
Faktanya sekarang adalah wanita-wanita yang tak pakai tudung jika keluar rumah dan berjalan pasti akan merasakan panas, rambut yang lembab, lepek, dan mungkin kerana kepanasan rambut hitamnya menjadi berubah warna lebih orange. Jadi, nutrisi rambut pun berkurang. tapi muslimah-muslimah yang memakai tudung pasti akan dilindungi. Sebab rambutnya ditutupi oleh kain yang panjang dan tidak tipis. Ini membuat rambut tak akan kehilangan nutrisinya.

Terjaga kehormatannya dan Lelaki pun segan untuk memujuk
Sedar tidak? Jika wanita yang tidak memakai tudung lalu jalan di depan laki-laki. Sering sekali laki-laki itu berkata, "Siut .. Siut! ". Iya bukan? Tapi jika muslimah berjalan tapi mungkin saja kerana tak ada jalan lain harus melewati seorang laki-laki, laki-laki itu malah berkata "Assalamua'alikum". Kalau sahabat mengalami seperti ini cukup jawab dalam hati. Tidak perlu, dijawab dengan suara terdengar. Nah sekarang Indah mau tanya, sahabat muslimah mau pilih yang mana? Itu pilihan diri sendiri kok.

Termotivasi untuk terus menuntut ilmu
walau ilmu tidak bersalah, tapi wanita yang tudung mungkin suka ditanya-tanya oleh orang yang belum tahu sesuatu. Ia tidak? Makanya itu pentingnya menuntut ilmu secara kaffah. Kita orang muslim! Harus bisa pintar menjawab suatu soalan.

Terjaga dari pencemaran dan debu
Siapa sih yang tidak tahu Jakarta? Ibu negara Malaysia. Sudah tentu cuaca panas, penuh habuk dan pencemaran. Kita tak perlu terpukau dengan iklan shampoo yang menggiurkan. Yang memakai extras gingseng lah, kulit buaya, daun sirih, rempah-rempah. Ditambah lagi dengan perapi dan lain-lain. Tak perlu repot membeli segala macam rupa untuk dipakai. Beli shampoo yang menurut sahabat sesuai. Tak usah pakai yang macam-macam lagi. Kemudian, ada lagi. Yang namanya Jakarta pasti banyak debu sama pencemaran. Apalagi kalau anak pelajar jalan dari rumah ke sekolahnya. Pasti banyak deh debu-debunya kemudian pulang-pulang suruh cuci muka agar jerawat enggak tumbuh (Kok jadi cerita pengalaman?) Hehe, Kalau yang ini sih, pakai cadar aja Biar tetap dilindungi!

Kemuliaan Terlihat
Allah dan Rasul-Nya sangat memuliakan wanita. Mereka inginagar wanita-wanita muslimah menutup auratnya mengikut syariat. Agar mereka terjaga kemuliaannya. Rambut wanita yang diperlihatkan menjadi mahkota yang biasa-biasa saja. Kerana semua orang sudah tahu seperti apa mahkotanya. tapi wanita muslimah yang memakai jilbabnya menjadikan dirinya mulia dan tertanda bahawa tidak sembarangan orang yang boleh tahu seperti apa rambutnya. Wahai muslimah yakinlah. Dirimu ini mulia!

Selamat memakai tudung yang syar'i ya. Semoga sentiasa dalam berkahan dan limpahan rahmat dari-Nya. Wahai muslimah, engkau ini permata. Tak semua orang boleh memilikimu. Hanya orang-orang pilihan yang boleh mendapatkannya. Sungguh! Kamu itu mulia sahabat muslimah. Jika anda tertarik dengan pelbagai model tudung yang akan dipilih boleh berkunjung ke grosir jilbab murah.


Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Peluang Usaha Rumahan | Peluang Usaha Modal Kecil | Powered by blogger.com | Template Simple | Terima kasih atas kunjungan Anda