Laman

Hijab Simpel Dan Modis Digemari Kalangan Muslimah Muda

hijab modis
Nina Pratiwi, 23 tahun, kelihatan berfesyen dengan paparan jilbabnya. Hijab bermotif polkadot ini sangat pas digabungkan dengan baju terusan panjang berwarna coklat, blazer, atau kardigan berwarna krem. "Sesuai digunakan apabila jalan-jalan," katanya.

Sepintas, berkreasi dengan mengenakan grosir jilbab murah itu sepertinya begitu rumit. Tapi, ternyata tidak. Pertama, kain sifon coklat bermotif polkadot dibuat berbeza di kedua-dua sisinya, satu panjang dan satunya lagi pendek. Kedua-dua sisi diberi pentul, lalu sisi kiri yang lebih panjang ditarik ke belakang sisi kanan, kemudian ditarik ke depan untuk menutupi dada, kembali ke belakang, lalu diberi pentul. Bahagian yang pendek dibiarkan menjuntai dan dipermanis dengan tambahan bros.

Tutorial singkat yang diperagakan Nina adalah sebahagian daripada acara talkshow dan Hijab Style Competition oleh Komuniti Hijabers Muslim Makassar dalam acara Kompas Gramedia Fair di Balai Jeneral M. Yusuf, Jalan Sudirman, Makassar, Sabtu lalu.

Dibantu salah seorang rakannya, Nina, yang juga ahli Hijabers, memperagakan model hijab untuk acara pesta. Masih menggunakan bahan dasar sifon, ia menunjukkan hijab ber-glitter dan tambahan bros untuk memberikan kesan mewah.

Mutmainnah Bahar, yang juga ahli Hijabers, mengatakan bahan sifon lebih sejuk, sehingga sangat selesa digunakan untuk sehari-hari, bahkan dengan dalaman model ninja.

Salah satu bahan yang cukup digandrungi kalangan mahasiswa adalah shawl chiffon dua warna timbal balik. "Ini lebih mudah dikreasikan. Yang paling bagus adalah bahan ceruti kerana kainnya jatuh dan mudah dibentuk, "ujarnya.

Untuk pakaian, boleh disesuaikan dengan bahan. Menurut Mutmainnah, hijab bahan sifon bermotif sesuai dengan baju yang polos. Begitupun sebaliknya. Tapi, jika pakaian dan hijab sama-sama polos, sebaiknya sesuaikan tata rias agar tidak terlalu pucat.

Dalam memilih hijab grosir jilbab murah  ia menyarankan agar memilih bahan sifon kerana mudah dibentuk dan pakaian jatuh, sehingga menambah kesan feminin. Ia juga menyarankan penggunaan dalaman bahan kaus. "Weather Makassar cukup panas. Bahan kaus sesuai untuk mengelakkan peluh, "katanya.

Tren hijab juga selalu hadir mengisi gerai di beberapa pusat membeli-belah di Makassar. Seperti di Fashion and Jewerly Expo di Mall Ratu Indah, sejumlah gerai menawarkan busana muslim dan hijab yang rata-rata bahan sifon. Bahkan ada juga bentuk kardigan hoodie chiffon yang tinggal pakai, sehingga mudah digabungkan dengan dalaman tudung tanpa perlu dibentuk lagi. Saat ini tudung dengan bahan sifon memang sedang tren dan banyak diminati terutama golongan muda muslimah.

2 komentar:

Peluang Usaha Rumahan | Peluang Usaha Modal Kecil | Powered by blogger.com | Template Simple | Terima kasih atas kunjungan Anda