Laman

Meraih Laba Dari Membuat Jilbab Pesanan Milik Peniaga

membuat jilbab
Semaraknya dagangan tudung tak hanya mendatangkan berkat bagi peniaga tudung. Peniaga maklon atau pihak ketiga yang menerima tempahan tudung juga kecipratan keuntungan. Dari perkhidmatan menjahit tudung itu saja, pembekal perkhidmatan maklon itu boleh beromzet ratusan juta ringgit.

Tingginya permintaan grosir jilbab murah membuat pedagang kesulitan untuk menambah bekalan. Agar tudung tetap sedia, tak jarang pedagang berusaha menempah tudung kepada pihak ketiga. Cara memesan kepada pihak ketiga itu inilah yang dikenali dengan perniagaan maklon.

Kehadiran perkhidmatan maklon tudung berkembang kerana menawarkan kemudahan. Pedagang yang ingin membuat tudung tak perlu repot mengurus pengeluaran sendiri. "Peniaga cukup bawa contoh reka bentuk, selepas itu kami yang menjahit," kata Rahmat, salah satu pemilik maklon tudung di Kudat, Jawa Barat.

Dengan nama usaha Kudat Busana, Rahmat sudah menawarkan perkhidmatan maklon tudung sejak 1998. Ia menawarkan perkhidmatan maklon jilbab kerana tertarik dengan potensi pasaran tudung di Tanah Air.

Dalam menjalankan perniagaan, selain menerima perkhidmatan menjahit tudung, Rahmat juga tak menolak bila ada yang ingin memasang aksesori tudung seperti payet, renda, dan aksesori lain. "Pelanggan saya kebanyakan peniaga tudung di Mangga Dua dan Tanah Abang," jelas Rahmat.

Tidak hanya pedagang yang menggunakan perkhidmatan maklon tudung Rahmat. Ia mengaku juga mempunyai pelanggan yang merupakan pengeluar pakaian muslimah ternama. Malangnya, Rahmat enggan menyebut nama tanda itu. "Mereka membawa reka bentuk sendiri, saya tinggal bikin," jelas Rahmat.

Kadar jasa maklon itu pelbagai. Untuk perkhidmatan menjahit tudung kadarnya antara Rp 6.000 hingga Rp 12.000 per potong, bergantung reka bentuk. Untuk pemasangan payet dan aksesori, tarifnya Rp 20.000 hingga Rp 80.000 per potong. "Semakin banyak payet, semakin mahal tarifnya," terang Rahmat yang mempunyai 50 pekerja itu.

Berkat perniagaan maklon itu saban bulan Rahmat mampu mengantongi aset Rp 170 juta. Aset berasal dari pembuatan tudung atau pemasangan payet sebanyak 40 kodi (20 potong) hingga 50 kodi satu pekan.

Berbeza dengan Rahmat yang membanderol kadar jasa maklon per potong. Dewi Yuliana, pengusaha maklon grosir jilbab murah dari Gresik, Jawa Timur, menawarkan perkhidmatan maklon dengan kadar satu kodi. Kadar jasa mulai Rp 450.000 hingga Rp 700.000 per kodi. "Bergantung saiz dan model," terang Dewi.

Ia memberi contoh, untuk kadar membuat tudung ukuran panjang kadar jasanya Rp 600.000 per kodi. Untuk membuat tudung aksen yang lebih rumit tarifnya Rp 650.000 per kodi. "Kalau pemasangan payet atau aksesori tarifnya Rp 450.000 per kodi," kata Dewi.

Dari usaha yang telah bermula sejak 1980-an, dalam sebulan Dewi boleh mengaut aset hingga Rp 120 juta. Namun, Dewi hanya mahu menerima tempahan tudung minimum 10 kodi. Kebanyakan pelanggan Dewi datang dari Jawa saja. "Terbanyak peniaga di Pasar Turi, Surabaya," kata Dewi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Peluang Usaha Rumahan | Peluang Usaha Modal Kecil | Powered by blogger.com | Template Simple | Terima kasih atas kunjungan Anda